שרף עין גדי

שרף עין-גדי (Atractaspis engaddensis) הוא מין של נחש ארסי האנדמי לישראל.
שרף עין גדי הוא מבין המסוכנים בנחשי ארצנו. גם הוא נציג יחיד בישראל למשפחתו – משפחת השרפיים [Atractaspididae]. הוא נפוץ באזורים המדבריים בארץ. לשרף מבנה מערכת ארס יחודית אשר מתאימה לאורח חייו התת-קרקעי. בעוד שבלוטת הארס של מרבית מיני הנחשים הארסיים היא גדולה וראשם רחב ['ראש משולש'], בלוטת הארס של השרף צרה ומאורכת ומאפשרת לראשו של השרף להיות צר כצוארו ומותאם להתחפרות. שיניו של השרף ארוכות ממפתח פיו. הוא מכיש הצידה תוך שליפת שן ארס אחת.

הכשה שכזאת מתאימה לציד חומטים במחילה, וזאת לעומת הכשה קדימה בפה פתוח אשר מתאימה לציד על הקרקע כדרך מרבית הנחשים. כאן ראוי לציין שצורת הכשה זו מונעת מהרפטולוגים או מלוכדי נחשים להחזיק את השרף ביד צמוד לראש הנחש. באחיזה כזו מרבית הנחשים לא מסוגלים להכיש את האוחז בהם ואילו הכשה הצידה יכולה לפגוע ביד האוחזת את הנחש. 

שמו של השרף עבר שינויים רבים. כאשר הוגדר נקרא צפע עין גדי או צפעון שחור ושויך למשפחת הצפעוניים [Viperidae]. לאחר מכן הופרד ממשפחת הצפעוניים ושויך למשפחה נפרדת – משפחת השרפיים [Atactaspididae] וזכה לשם שרף עין גדי. כיום ישנם מדענים אשר חזרו לשם צפעון שחור, החליפו את שמה של משפחת השרפים [Atactaspididae] למשפחת הצפעוניים ומשפחת הצפעוניים המקורית [Viperidae] זכתה לשם משפחת הצפעיים.

תפריט נגישות